Canyoning

Barranco de la Mina – klasický canyoning na ostrově Gran Canaria

Barranco de la Mina patří mezi klasické kanárské kaňony. Tento kaňon vždycky dokáže překvapit, zejména díky rozmanité a bujné zelené vegetaci, kterou by zde čekal málokdo. Navíc je to jedno z několika málo míst na ostrově, kudy celoročně protéká voda.
4. 3. 2014

foto: Juan Ramon Rodriguez

Kaňon de la Mina patří mezi nejstarší doložená historická území na Gran Canarii. Kolem roku 1500, krátce po dobývání ostrova Španěly, kdy veškerá dobytá území patřila Koruně, územní samospráva ostrova požádala Katolické krále, aby jim přidělily do správy vody, tekoucí ze „sierra de Texeda“ právě tímto kaňonem. Vznikl tak jeden z vůbec prvních vodovodních systémů ve Španělsku.

Byly vykopány tunely na svod vody, která byla vedena směrem na královské město Las Palmas a zásobovala oblasti na sever od Tejedy. Vodou se zavlažovala i pole a také terasy ve středních polohách. V kaňonu bylo vybudováno několik mlýnů. První – Molino de Arriba - byl postaven v roce 1871 a dodnes funguje.

Toto barranco patří z hlediska canyoningu mezi klasické kaňony ostrova. První průstupy se datují do roku 2000. Dnes jsou slaňovací stanoviště osazeny nýty a lepenými borháky, ale tehdy se kaskády slaňovaly za kmeny stromů a další přírodní fixní body, neboť o vegetaci v tomto kaňonu opravdu není nouze. Na rozdíl od kaňonů na jihu ostrova si zde budete připadat jako v jihoamerické džungli.

foto: Juan Ramon Rodriguez

Kaňon je v současnosti velmi populární a často v něm najdete průvodce s klienty. Tůra je to velice zajímavá, přístup je snadný a trasa není nijak dlouhá ani náročná. Slaňovací body jsou bezpečné a většinou snadno viditelné. Jednoduše byste tento kaňon neměli vynechat…

Canyoning zde můžete provozovat po celý rok, ale v zimě zde občas může být příliš chladno. Délka trasy je pouze 180 metrů a převýšení 120 metrů. Perfektní je, že tekoucí vodu zde najdete po celý rok, což zdaleka není na Kanárských ostrovech samozřejmostí. Nejdelší slanění má přes 40 metrů, proto nezapomeňte dvě padesátimetrová lana s sebou! Celkem je zde 6 slanění, ale každé jde v příapdě potřeby obejít. Počítejte s půl hodinou na nástup, dvě hodiny na sestup kaňonem a  10 minut pro návrat.

Přístup

Nejbližší vesnicí je las Lagunetas v okrese Vega de San Mateo. Od Las Palmas projedeme kruhovým objezdem ve vesnici a pokračujeme pořád dále po hlavní silnici směrem na Tejedu. Cca 500 metrů za kruhovým objezdem je mostek a prudká zatáčka doprava, ve které stojí i autobusová zastávka. Zde necháme auto. Vstup do kaňonu je přímo označený cedulí Bco. de la Mina. Po pěšině projdeme okolo domů po pravé straně a pokračujeme dále. Cesta klesá doleva a křižuje koryto. Ocitneme se na levé straně kaňonu (směrem vzhůru) a pokračujeme po pěšině stále vzhůru, až narazíme na opuštěné stavení. Přibližně o 30 metrů dále vstupujeme do koryta po pravé straně a odtud zahajujeme sestup.

Zdroj: mojopiconaventura.com. Text: Victor Fornié. Foto: Victor Fornié, Juan Ramon Rodriguez. Video: youtube.com