Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde Úvod » Voda » Potápění » Články » Výlet za vrakovým potápěním k Rudému moři

Výlet za vrakovým potápěním k Rudému moři

Myšlenka na uspořádání vrakového safari s technickou výstrojí v Egyptě vznikla v polovině léta, kdy jsem se potkal z Pavlem a Petrou z Adventure sports.

Tři měsíce uběhly jako voda a byl tu termín odletu 24.11.2007. U kanceláře CK Blue Style na ruzyňském letišti se postupně sešla kompletní 20-ti členná skupinka nadšenců pro vrakové potápění a nic nebránilo v odletu do Egypta.

Sobota 24.11.2007 – Hurgáda

Na letišti v Hurgádě nás již očekával Pavel s Petrou a pohodlným autobusem jsme odjeli na loď Bohemia, která se stala na následujících 7 dnů naším domovem. Po příjezdu na nás čekal malý šok v podobě rozdělaných 12-ti litrových flašek, ke kterým ještě stále chyběly skruže a manifoldy, ale nezbývalo nám nic jiného, než se spolehnout na Pavla, který nás ujistil, že zítra ráno konečně dorazí zásilka z Káhiry. Na prvním večírku byla znát únava z cesty, ale i tak se protáhnul do pozdních nočních hodin.

Neděle 25.11.2007 – Ras Disha a Tobya Arba

Egyptské ráno je poměrně široký pojem, takže ještě v deset hodin dopoledne jsme čekali na zásilku s technickou stavebnicí. Těsně po desáté už ale mohly začít závody ve skládání dvojčat a během dvou hodin již bylo nastrojeno. Loď konečně opustila přístav a vydala se směrem na lokalitu Ras Disha, kde proběhl první ponor. Při něm jsme doladili výstroj a zátěže a pokračovali jsme směrem na jih. Na noční ponor jsme zastavili na reefu Tobya Arba, což je několik homolí s bohatým životem a na stejném místě jsme trávili i první noc na volném moři.

Pondělí 26.11.2007 – Salem Express

Brzy ráno, zatímco všichni spali, vyrazila Bohemka směrem na Salem Express. Ranní přejezd v silném větru a velkých vlnách nám připomněl, že jsme na moři a ne na rybníku, takže část posádky odhodila přes palubu poslední zbytky evropské stravy a začala se připravovat na první náročnější ponor. Po nastrojení a několika tanečních kreacích na zadním platu lodě jsme byli konečně ve vodě a po sestupu se před námi objevil obrovský vrak trajektu, který se v roce 1991 potopil i s pasažéry do hloubky cca 30 metrů. Neštěstí tehdy nepřežilo více než 1500 lidí. Přesné popisy vraků a fotodokumentaci budeme na stránky zařazovat v průběhu následujících týdnů, takže prozatím se omezím jen na stručný popis ponoru. Při prvním sestupu na Salem jsme se chtěli z vrakem trochu seznámit, takže jsme se vydali od přídě dolů k jeho horní palubě, jídelně a kapitánskému můstku. Atmosféra tohoto místa je jen těžko popsatelná. Všude se válí spousta osobních věcí, kufry, kazeťáky, boty a další předměty, které připomínají onu osudnou noc, kdy trajekt narazil na reef a během několika minut klesnul na dno Rudého moře. Po celý ponor se pod vodou ozývaly podivné zvuky a cestou k zádi vraku byly tyto rány stále silnější. Vysvětlení jsme našli až na samotné zádi Salemu, kde byly pootevřeny dveře nákladového prostoru a vlivem vln se pravidelně houpaly a narážely o trup lodi. To vše jen dokreslovalo ponurou atmosféru tohoto místa. Cíl prvního ponoru byl splněn a my jsme postupně začali plánovat průnik do nitra lodě.

Naše plány ale zastavila nemilá zpráva o nefunkčním kompresoru, takže namísto druhého ponoru jsme se museli vrátit do Hurgády, kde na nás čekal mechanik. Tomu se naštěstí podařilo problém odstranit a po krátké skupinové poradě padlo rozhodnutí vrátit se ještě ten den zpátky k Salem Expressu. Abychom ale nepřišli o celý den, zastavili jsme ještě jednou na lokalitě Tobya Arba a po ponoru přejeli na nočňák na korálový reef Shaab Sheer, který je v těsné blízkosti Salem Expressu. Schovaní za reefem jsme již na klidném moři kotvili přes noc.

Úterý 27.11.2007 – Salem Express, El Mina

Brzy ráno již byla celá posádka na nohou a všichni se připravovali na druhý sestup na vrak Salem Expressu, tentokrát s cílem prozkoumat vnitřní prostory vraku. Jako směs na ponor jsme použili EAN 36, což značně prodloužilo čas na dně a celý ponor byl bezdekompresní. Již při prvním ponoru jsme vytipovali ideální místo pro vstup, které najdete na levoboku v zadní části vraku. Tento vstup vede do garáží a propojuje všechny tři chodby nejnižšího patra vraku. Z garáží jsme se potom chtěli pokusit dostat do kajut, které byly v patře nad garážemi. Uvnitř vraku jakoby se zastavil čas a vše vypadá, jakoby ke katastrofě došlo jen před pár dny. Dno je pokryto vrstvou zavazadel, mezi kterými se povalují koberce, kočárky, boty, plynové lahve. V zadní části leží na boku vraky několika automobilů. Část zavazadel se jen tak vznáší u stropu. Není to stejné jako u válečných vraků…vše je v barvách, zachovalé. Z garáží vedou do vrchních pater úzké schody, kterými jsem se pokusil dostat ke kajutám. Šlo by to, ale nebylo už tolik času a postupně přecházela i chuť objevovat něco, co možná člověk ani vidět nechce. Z vraku totiž nebyly zdaleka vyzdviženy všechny oběti neštěstí a část jich zůstala právě v kajutách, odkud byl jejich transport velmi obtížný. Při návratu jsme ještě prozkoumali prostory kuchyně a výdejny u jídelny na horní palubě. Na Salem Expressu by se dalo udělat ještě několik ponorů, ale náš program v Egyptě byl nabitý, takže jsme se museli rozloučit a vyrazit na další „plechovku“.

Tou byl vrak minolovky El Mina v Hurgádě, jenž byla potopena izraelskou armádou během takzvané šestidenní války v roce 1970. Ještě ten den následoval přesun na noční ponor na reef Shaab El Erg.

Středa 28.11.2007 – Abu Nuhas – Giannis D

Ve středu ráno už jsme se probudili do nádherného slunečného dne a bylo potřeba tohoto počasí co nejvíce využít. Reef Abu Nuhas se stal osudným hned několika lodím, které dnes spočívají na dně v hloubkách od 10 do 90 metrů. Je jich zde celkem pět, přičemž pro první ponor jsme vybrali nákladní loď Giannis D. Ta se potopila v roce 1983 a dnes je rozlomená na dvě části. Zajímavější je bezesporu záď s nástavbou, kapitánským můstkem a se zachovalou strojovnou. Díky menší hloubce kolem 25 metrů a dvojčatům na zádech jsme téměř nebyli limitovaní časem, takže jsme mohli celý vrak pořádně „prošmejdit“.

Jelikož počasí bylo ten den opravdu perfektní, rozhodli jsme se nedělat druhý ponor na Abu Nuhas, ale na Thislegormu, který byl v plánu až následující den. Po asi tříhodinovém přejezdu jsme už kotvili na pozici a všichni natěšení na jeden z nejzajímavějších vraků na světe skákali rychle do vody. Ti co to stihli nejrychleji měli celý ponor bez proudů, ale s přibývajícím časem proud neustále sílil. Plán ponoru byl tedy jasný. Dostat se na vrak, nechat se hnát proudem podél vraku k zádi a dírou po výbuchu naplavat do nákladových prostor, kde je nejcennější poklad Thistlegormu. Nákladní loď byla potopena po leteckém útoku v roce 1941, kdy čekala na povolení k průjezdu Suezským průplavem. Letadlům se podařilo zasáhnout muniční sklad, jehož výbuch rozlomil trup lodi na dvě části. Naštěstí nebyla vážně poškozena jeho přední část, jejíž útroby skrývají vojenský materiál pro spojenecké jednotky. Díky tomu můžeme i více než 60 let po válce proplouvat palubami, na kterých jsou vyskládané nákladní i osobní automobily, motorky, munice, holinky nebo vagóny a lokomotiva. Nádherný vrak a díky nitroxu nebylo kam spěchat. Uvnitř vraku vůbec nebylo poznat, jak moc zesílil proud kolem něj. To nám došlo až při návratu na horní palubu a příď lodě, kde bylo vyvázáno sestupové lano. O zábavu se nám postarala skupinka zahraničních rekreantů s podivně poskládanou výstrojí a ještě podivnějším pohybem pod vodou, což byla v kombinaci se silným proudem jedinečná podívaná.

I druhý ponor byl naplánován na Thistlegormu, ale museli jsme čekat, až se silný proud alespoň částečně uklidní. Padla tma a hledat někoho na volném moři by asi nebylo nejjednodušší. Kolem sedmé hodiny večer jakoby někdo vodu vypnul a na nás čekal asi nejkrásnější ponor celého safari. Na vraku kromě nás nikdo nebyl a mohli jsme se tak v klidu věnovat všem detailům a jejich dokumentaci. Po návratu na palubu Bohemky proběhl už zajetý večerní program – pár filmů, pár piv a skvělá zábava. Noc jsme trávili stále nad Thistlegormem.

Čtvrtek 29.11.2007 – Thistlegorm, Rosalie Moller

Ti, co se Thistlegormu ještě nenabažili, vyrazili po ránu na ještě jeden ponor a po snídani už naše loď směřovala na další válečný vrak – nákladní loď Rosalie Moller. I ona šla ke dnu v roce 1941 a dnes leží v perfektní poloze na kýlu v hloubce 30 – 55 metrů. Lano bylo vyvázáno v zadní části vraku, odkud jsme pokračovali přes nákladové prostory směrem k přídi. Bohužel až v závěru ponoru jsme našli vstup do nižších pater a do strojovny, kam jsme ale mohli díky rostoucí dekompresi jen nahlédnout. Škoda, ale alespoň máme důvod se sem vrátit. Celkový čas ponoru cca. 80 minut z čehož 35 minut na dekompresi. Po obědě jsme se vrátili na Abu Nuhas, kde byl naplánován noční ponor na rybičky.

Pátek 30.11.2007 – Chrisoula K, Carnatic, Hurgáda

Další ráno, kdy nás lodní zvon vyhnal z postelí už kolem šesté hodiny. Kotvili jsme u reefu a na vraky se jezdilo na člunech. Jako první jsme vyrazili na nákladní loď Chrisoula K, která převážela italské dlaždice a i s nákladem klesla v roce 1981 na dno u reefu Abu Nuhas. Nad hladinou zůstala jen odlomená špice. Nákladový prostor s dlaždicemi není zdaleka tak zajímavý jako strojovna s dílnou v zadní části vraku. Je zde spousta prolézaček a poměrně zachovalé přístroje, motory a vybavení. Podél vraku můžete pokračovat až do hloubky 5 metrů, kde pohodlně dokončíte ponor a na hladině na Vás čeká nastartovaný zodiak.

Po snídani přišel na řadu vrak paroplachetnice Carnatic, pro nějž se stal také osudným zrádný reef Abu Nuhas. Loď se potopila v roce 1895 a dnes spočívá v hloubce 20 metrů na levoboku. Dřevěné části trupu již vzaly za své, ale zůstaly železné žebra a zachovalo se několik prostor, do kterých je možné při troše snahy proplavat. V místnostech na přídi se po zemi povaluje velké množství střepů z lahví vína a podle některých pověstí se někde v okolí vraku ztratila i truhla s penězi :- ) Tato výzva motivovala největší mamonáře k důkladné prohlídce okolí, zatímco ostatní se zaměřili na samotný vrak. Pokud se budete někdy vyskytovat na Abu Nuhas, Carnatic rozhodně stojí za návštěvu.

Po obědě jsme se rozloučili s reefem Abu Nuhas, a protože dva členové výpravy odlétali do Prahy již v sobotu brzy ráno, museli jsme se vrátit k Hurgádě. Pro noční ponor jsme vybrali neznámý vrak výletní jachty, jenž leží v těsné blízkosti přístavu u Marine Sports Klubu v hloubce od 0 do 8 metrů. Viditelnost v okolí vraku byla sice srovnatelná se Slapskou nebo Orlickou přehradou, ale uvnitř trupu už to bylo výrazně lepší a příznivci prolézání všemožných kajut a prostor si přišli na své.

Sobota 1.12.2007 – Hurgáda a odlet do Prahy

Týden uběhl jako voda a je tu den návratu do promrzlé České republiky. Poslední den na moři jsme trávili čekáním na delfíny, kteří se na nás ale vykašlali. Ale i polehávání na palubě Bohemky a chytání bronzu nám rozhodně nekazilo náladu. V pět hodin odpoledne nastala hodina D, tedy vylodění na zodiacích a přejezd autobusem na letišti v Hurgádě, odkud jsme v 19:40 odletěli zpátky do Prahy.

Na závěr nezbývá než poděkovat všem „účastníkům zájezdu“ za super atmosféru a Pavlovi a Petře za perfektní servis. Až na několik malých zádrhelů s kompresorem vše proběhlo v pořádku a bez komplikací. Všichni se zdraví vrátili domů a to je nejdůležitější. A ještě jedna malá drobnost. Včera mi volal řidič autobusu z Egypta (Karel) a mám Vám všem vzkázat, že ty bílý kelímky si můžete klidně nechat, ale prosí Vás, aby jste mu vrátili ty hnědý podšálky, bez kterejch se čaj a kafe pít prostě nedá. Jsme přece lidi a ne zvířata. Čau všichni. David

Fotogalerie vraků - Jirka Drnec a Petr Šťáhlavský :

Willyteam.cz - Zvířecí team na vracích Rudého moře
Barakuda-diving.cz - odkaz na galerii

Komentáře k článku

My ta podšálky fakt vrátíme:-))
A kolik jich vlastně chybí Karle
No, ja nechapu proč jsi vypustil tu pasáž že jsi byl zhulený dusíkem a viděl si v egyptě na deku první kosatku Willy a pak jsi nám všem tvrdil že na laně visel na deku dokonce ZAJIC :-))) hezký, fotky dám v sobotu jak budeš v UH, ke Koníčkovi to mám pět minut pěšky :-))
Chrst prima clanek a diky za super zajezd:o)) a slibuju, ze za sedackama lulat nebudu
No nechtěl jsem to tady hned tak napsat, ale je pravda, že na deku jsem viděl zvířat několik :-) Takže v sobotu u dalšího tvora - u Koníčka :-)
Ahoj všichni,rnzdraví jedna z Barakud. Pěkný a výstižný článek. Video se podařilo stáhnout do počítače a začínám na něm pracovat. Bude k dispozici v Barakudě - patrně začátkem ledna.rnrnzdraví Petr
Čau Peťo...a povedlo se video?
Docela bych se vrátil ještě na pár ponorů na Salem a na Rosalii. Neplánujete někdo něco? Třeba na Rosalce to chtělo určitě min 3 ponory.
Ahoj,rnvideo pomalu sestřihávám, je to fuška. Snad z to ho něco zajímavého bude. Trochu mě trápí problémy se světly, to nejlepší jsem nemohl použít, jelikož jsem šetřil kila na nesprávném místě. Nejlepší zdroj, ale i nejtěžší zůstal v Praze a nebylo to dobré rozhodnutí. Proto by se hodila ještě jedna akce - Salem + Rossálie...
Už to začínám plánovat :-) Snad se dá zase dohromady dost lidí. Dvojčata už jsou, teď ještě pár stage lahví a můžeme vyrazit.

Přidat příspěvek

Maximální počet znaků pro zprávu je 1000. Napsáno znaků: 0

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (18.5 + 24.9) *

Fórum

BIGG BOSS 13 FULL EPISODE (Potápěčské fórum)

19. 7. 2019 13:29 BIGG BOSS 13 FULL EPISODE

Love what you're doing here guys, keep it up!

Hloupé potápěčské nápady s dobrým koncem (Potápěčské fórum)

17. 7. 2019 09:30 WATCH BIGG BOSS 13 ONLINE

This blog was... how do you say it? Relevant!! Finally I've found something which helped me. Cheers!

WATCH BIGG BOSS 13 ONLINE (Potápěčské fórum)

12. 7. 2019 16:58 WATCH BIGG BOSS 13 ONLINE

Hi, I do think this is a great site. I stumbledupon it ;) I'm going to return yet again since i have book-marked it…

Bazar

kia escorts (Horolezecký bazar)

20. 7. 2019 09:54 kia escorts

Our Bangalore Escorts girls are very beautiful and available in very affordable rates. Escorts in Bangalore, sensational…

20. 7. 2019 09:53 kia escorts

Jaipur Escorts is provided high profile services are available for the clients to grab the great opportunity for the ful…

Delhi Escorts (Horolezecký bazar)

19. 7. 2019 22:12 ram varma

delhi escorts service delhi escorts noida escorts noida escorts service Call Girls Delhi escort services in gurgaon e…

Seznamka

Archiv - seznamka z Adrex.cz - nevkladejte nove p... (Horolezectví - hledám spolulezce)

20. 7. 2019 10:15 JackstabsJW

<a href="https://xenical20.com/">xenical</a> <a href="https://acyclovirz.com/">acy…

20. 7. 2019 05:28 Pay Day Loans

<a href="https://loansforbadcredit1.com/">loans for bad credit</a> <a href="https://person…

Zacatecnice Via Ferraty Liberecko a okoli (Horolezectví - hledám spolulezce)

20. 7. 2019 02:59 Paydayloan

<a href="https://personalloans2.com/">online personal loans</a> <a href="https://loansforb…

Horolezectví, Parašutismus, Potápění, Bungee, Canyoning, Freeskiing, Kajaky, Kiteboarding, Paintball, Rafting, Speleologie