Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde Úvod » Země » Horolezectví » Články » Berliner Höhenweg

Berliner Höhenweg

Tato značená vysokohorská cesta, která je vedena západní částí Zillertálských Alp, spojuje chaty Alpenvereinu a nabízí přitom jedinečné výhledy na nejvyšší a nejkrásnější vrcholy této horské skupiny.

A nejen to. Při vhodně zvoleném programu - a také samozřejmě při vhodné podpoře pěkného počasí umožňuje na mnoho vrcholů v této části Zillertálských Alp vystoupit. Částečně využít této vysokohorské cesty při našem týdenním putování po Zillertalských Alpách jsme se rozhodli i my.

Hned v úvodu je nutno zdůraznit, že jde o náročnou akci, předpokládající nejen zvládnutí pohybu po ledovcích a pohybu ve skalním terénu až II. stupně obtížnosti, ale hlavně výbornou kondici. Každý takový program vyžaduje řádnou přípravu, je provázen i spoustou starostí. Bláhově jsme si mysleli, že okamžikem nástupu do rychlíku Praha – Wien nás všechny problémy opustí. Stav jeho interiéru nás však rychle vyvedl z omylu. Při pohledu na spoušť, kterou po sobě zanechali v Praze vystupující Němci, se i osvědčeným matadorům ježily vlasy. Současně však i někteří zkušenější prohlásili, že mohou přijít daleko horší věci. Další vývoj událostí jim dal za pravdu. Noční jízda West Kurierem z Vídně sice proběhla bez problémů, ale při přestupu v Jenbachu jsme ke svému překvapení zjistili, že další pokračování do Mayrhofenu provozuje nestátní železnice a nám v Česku na ni vystavená jízdenka pro tuto trať neplatí. Ještě že nám dal při doplatku průvodčí slevu pro skupinu.

Mayrhofen - východisko do Zillertalských Alp, městečko ležící se svými 3200 obyvateli ve výšce 628 metrů na spojnici čtyř údolí (Zillergrund, Stilluptal, Zemmtal a Tuxer Tal), nás přivítal přeplněnými uličkami. Dominantou tohoto typicky tyrolského horského městečka jsou luxusní hotely a obchody, zaměřené především na návštěvníky potřebující ulevit své přeplněné peněžence. Z Mayrhofenu nebo z přilehlých obcí vás řada lanovek vyveze na okolní vrcholy nebo alespoň k nástupům na ně. Spolu s lyžařskými vleky jsou tak vytvořeny vynikající podmínky pro zimní sportování, zejména kolem vrcholu Penk.

Únik z tohoto mumraje pro nás představovala jízda linkovým autobusem do závěru doliny Tuxer Tal. Konečné stop autobusu vystavilo středisko Hintertux ve výšce 1493 metrů, které je se svými 1750 obyvateli známými lázněmi a střediskem zimních sportů. Plánovaný program nám ovšem neumožňoval navštívit některé z celoročně provozovaných termálních koupališť. Čekal nás výstup na chatu Spannagelhaus (2531 m) na úbočí Gefrorene Wandspitze (3288 m). Chata je situovaná pod ledovcem Gefrorene Wand, kde jsou vytvořeny podmínky pro celoroční lyžování a trénují zde přes léto i některé špičkové lyžařské týmy včetně domácích Rakušanů. Výstup na chatu s převýšením 1000 metrů není žádnou procházkou ani nalehko, natož s batohem, vážícím hodně přes 20 kilogramů. Všichni bez výjimky dostali pořádně zabrat. Přivítala nás prakticky prázdná chata ÖTK, ale zato příjemný chatař. Maně jsem si vzpomněl na slova Petra Habelera, známého horolezce z Mayrhofenu, že Zillertálské Alpy jsou stále více návštěvníky opomíjeny. Určitě neprávem, měli jsme možnost se o tom brzy přesvědčit.

Nazítří brzy ráno opouštíme pohostinnou chatu Spannagelhaus a stoupáme na sedlo Friesenbergscharte. Svatý Petr přijal naše neumělé, ale zato přesně cílené modlitbičky, a počasí je jako vystřižené. U sedla zanecháváme své ohromné rance a jdeme lehkým terénem k prvnímu vrcholu našeho putování. Hoher Riffler (3231 m) není vrcholem nijak výrazným, který by na první pohled upoutal pozornost, ale rozhled z něj je díky poloze skvělý. Na severu nezaledněná plejáda vrcholů Tuxer Voralpen, na jihu v plné kráse hlavní hřeben Zillertálských Alp. Návrat k těžkým batohům do sedla nijak zvlášť netěší, ale nedá se nic dělat. K chatě Olpererhütte je to ještě pěkný kus cesty. Překonání sedla Friesenbergscharte také není zadarmo. Od posledního sněžení tudy nikdo neprošel, takže si musíme vyšlapat cestu sněhovými převějemi sami. Ze sedla je cesta na několika desítkách metrů zajištěna lanovým zábradlím, což sestup se zátěží výrazně usnadňuje. Pod námi u jezera Friesenbergsee vidíme chatu Friesenberghütte. Ale představa, že bychom s těmi našimi batohy museli znovu těch pár set metrů nahoru, nám k návštěvě bere chuť.

Cesta Berliner Höhenweg, která v těchto místech traverzuje svahy vrcholů Gefrorene Wandspitze, nás přivádí k chatě Olpererhütte. Útulná chata nad přehradou Speicher Schlegeis je východiskem na jeden z nejkrásněji tvarovaných vrcholů Zillertálských Alp od jihu. Chatě vévodí milá chatařka, které místní přezdívali - naprosto v rozporu s jejím chováním - čarodějnice. Na chatě panovala příjemná atmosféra, která nás dobře naladila na netrpělivě očekávaný výstup na onen krásně tvarovaný vrchol - Olperer.

Výstup od jihu není zprvu náročný. Poměrně rychle stoupáme až do sedla Riepensattel. Zde už putovalo lano z ruksaku a stěnku vedoucí na hřeben jsme zajistili. Vlastní hřeben k vrcholu je také bez větších problémů, pokud na něm není sníh nebo námraza. Až v samotném závěru mohou nastat problémy při překonávání skalního bloku. Je opatřen železnými kolíky, ale při nepříznivém počasí se jeví výhodnější a bezpečnější jeho obcházení po severní straně. Je zde i lepší možnost zajištění. Vrchol Olperer (3476m) je vyhlídkovým bodem první třídy. Na jihu skoro na dosah před námi defilují nejvyšší vrcholy Zillertálských Alp a zároveň hlavní hřeben Východních Alp. Na severu se předvádějí Severní vápencové Alpy a konečně na západě zřetelně rozeznáváme bíle se lesknoucí štíty Stubaiských Alp.

K sestupu volíme výstupovou cestu. Počasí se mírně kazí. Za sněžení raději výše zmíněnou stěnku slaníme. Pak sestupujeme mokrým sněhem k chatě. Zde na nás čeká milá pozornost chatařky - zákusek a káva. Na této chatě si návštěvy větších skupin váží. Večer žádné dlouhé ponocování. Zítra nás čeká extrémně náročná tura a na tu je nutno nasbírat síly. Ještě jedna poznámka k sestupu z vrcholu Olperer. Těm, které by zlákal sestup severním hřebenem, věnuji pouze upozornění, že tato za sucha bezproblémová cesta se za námrazy může stát pěknou lapálií. Železné kolíky, sloužící jako pomůcka k zajištění, na hladkých plotnách v řadě míst chybějí.

Ráno se loučíme s milou „čarodějnicí“ a scházíme k přehradě Speicher Schlegeis. Tato přehrada v závěru doliny Zamsertal ve výšce 1782 metrů je součástí komplexu zařízení, která produkují energii z přírodních zdrojů a zároveň výrazně přispívají ke zlepšení životních podmínek obyvatel Zillertálských Alp. K přehradě je možno vyjet autem, je zde velké parkoviště, bývalá celnice, kiosky a pamětní kaplička. Jsme zde časně, takže provoz veškerý žádný. Motoristé vstávají později. Těžké ruksaky ukrýváme v kosodřevině a vydáváme se dolinou Zamsergrund na sedlo Pfitscher Joch. Chodník nás vyvádí kolem potoka Zamserbach k polaně Eggalm a později na samotné sedlo. To již máme za sebou přes dvě hodiny pochodu a 564 metrů převýšení. V sedle je neskutečně živo.

Prašná silnice z italského údolí Obergtal sem totiž umožňuje příjezd automobilům. Jako stafáž se zde prochází italský celník, představující však spíše místní kolorit. Sedlo je oblíbeným přejezdem pro majitele horských kol, kteří po tvrdé zabíračce při výjezdu ve směru od přehrady Speicher Schlegeis si nyní užívají mnohakilometrový sjezd dolinou Pfitscher Tal. Rychle pryč! Zřetelným chodníkem pokračujeme k ledovci Stampflkees. Trhliny jsou na něm spíše výjimkou, prezentuje se jako obrovské, mírně stoupající firnové plato. Přechod ledovce ukončíme v sedle Oberschrammachscharte (3105 m) a odtud lehkým skalnatým hřebenem dosáhneme vrcholu Schrammacher (3410 m). I ten nabízí nádherné výhledy. Zejména pohled na blízké stěny vrcholu Fußstein vám žádný jiný vrchol nenabídne.

Na zpáteční cestě začínají trochu problémy. Někteří z nás toho mají po včerejším namáhavém programu dost. Když se k tomu přidají těžké batohy a nezáživná cesta kolem přehrady, není divu, že náročné stoupání na chatu Furtschaglhaus (2293 m) je pro většinu tvrdou zkouškou. Na chatu dorážíme pozdě večer. To už máme za sebou 13 hodin pohybu a 2103 metrů převýšení. Chatař je někde v údolí a jeho pomocník nás moc rád nevidí. Chata je totiž přeplněna k prasknutí. Na nocleh na posteli nebo v lágru není ani pomyšlení, takže musíme vzít zavděk lavicemi nebo podlahou v jídelně. I to se stává. Nejhorší překvapení nás však čeká ráno. Již v pět hodin jsme vyhozeni před chatu s poukazem na nutnou přípravu snídaně, a tak se žádné dospávání nekoná. Ještě že nás čeká pouze kratší tura s přechodem na chatu Berliner Hütte. Ale abychom to neměli tak úplně zadarmo, je tu pro nás ještě jeden vrchol - Schönbichler Horn (3134 m).

Odměnou za včerejší večerní martyrium jsou pohledy, které se nám při výstupu do sedla Schönbichlerscharte (3080 m) nabízejí. Rozsáhlý ledovec Schlegeiskees a nad ním panoráma, jemuž vévodí nejvyšší vrchol Zillertálských Alp, Hochfeiler (3510 m), se svou pověstnou severní stěnou a jeden z nejkrásnějších vrcholů tohoto pohoří Großer Möseler (3480 m). Lehký výstup do sedla komplikuje těsně před ním mokrý sníh, který nedrží, takže často platí známý slogan „jeden krok vpřed, dva vzad.“ Krátká odbočka ze sedla na vrchol je víceméně formalitou. Zato při sestupu ze sedla k chatě Berliner Hütte zažíváme příhodu, na kterou jen tak nezapomenu. Na sněhovém poli za námi náhle něco padá. V domnění, že někdo uklouzl, bystříme pozornost. Jaké je naše překvapení, když zjišťujeme, že pád byl úmyslný. Po dosti strmém sněhu putuje dolů nejprve batoh a pak jednonohý turista s francouzskými holemi, který si tímto způsobem zkracuje cestu. V tu chvíli člověk neví, co si má myslet. Obdivovat ohromnou vůli tohoto člověka po seberealizaci, nebo mít výhrady vyplývající z ohledu na bezpečnost pohybu v horách?

Berliner Hütte (2042 m), jedna z největších chat v Alpách, nás vítá - jak jinak - velkým ruchem. Jejím vysvěcením v roce 1879 byl položen definitivní základ k rozvoji turistiky v této oblasti. Je to vpravdě centrum turistiky v Zillertálských Alpách. Jistíme si u chataře nocleh a pak už každý po svém využívá slunečného odpoledne. Ti, kteří toho mají ze včerejška dost, odpočívají na terase a kochají se krásou okolní krajiny. Ostatní - a těch je taky vždycky dost - jsou nervózní z nečinnosti. Nabízí se jim proto výlet k jezeru Schwarzsee (2472 m).

Nerušený spánek a vydatná snídaně navodily správnou pracovní atmosféru dalšího dne. Tu dnes budeme jak se patří potřebovat. Čeká nás totiž výstup na Großer Möseler. S chatařem ještě konzultujeme současný stav na ledovci Waxeckkees. Rady byly cenné a při orientaci na ledovci nám velmi pomohly. Nejprve chvíli stoupáme po včerejší cestě do sedla Schönbichlerscharte. V kotlině Garberkar odbočujeme vlevo k ledovci a po jeho pravé straně stoupáme do sedla Östliche Möselerscharte (3240 m). Nebe bez mráčku a perfektní viditelnost nám na rozsáhlém ledovci ulehčují orientaci a postup. Za mlhy by to bylo podstatně horší. Za sedlem přecházíme na jižní stranu hřebene a začínají problémy. Sníh je zde hluboký a působením slunečních paprsků už i mokrý, takže boření, někdy až po kolena, není výjimkou. Brzy se napojíme na výstupovou cestu od chaty Nevesjochhütte. K vrcholu už to není daleko, ale chce to zabojovat. Vrchol je skutečně sladkou odměnou za celou tu námahu. Rozhled od vrcholového kříže je nezapomenutelný. Dnes při zpětném pohledu mohu říci, že tento výstup byl vyvrcholením našeho týdenního putování po západní části Zillertálských Alp - po cestě Berliner Höhenweg.

Ráno se opět probouzíme do slunečného dne. Je to skutečně k neuvěření, že nám počasí stále přeje. Nezbývá než konstatovat, že je to zásluha vedoucího. Kletry jsou po těch několika dnech přece jen lehčí, takže výstup kotlinou Mörchnerkar není problém. Horší to začne být na ledovci Schwarzensteinkees. Sluníčko nemilosrdně pálí, pot se z nás jen lije a vrchol Schwarzenstein (3369 m), jehož vrcholový kříž před sebou vidíme, se přibližuje jen hlemýždím tempem. Ještě krátký boj s okrajovou trhlinou a pak už lehce po hřebínku na vrchol. Jenže počasí se začíná kazit, jak to tak bývá v okamžiku, kdy to nejméně potřebujeme. Před námi je totiž sestup na chatu Greizerhütte (2227 m) přes ledovec Floitenkees, který je nejenže hodně rozbrázděn trhlinami, ale ty vzhledem ke konfiguraci terénu mění často svou polohu. Situace se tu mění v průběhu léta i několikrát. Zatahuje se, viditelnost klesá a navíc začíná padat sníh s deštěm. Ledovec je ve vrcholových partiích poměrně plochý a orientace není zrovna jednoduchá. Pořád si opakuji slova chataře z Berliner Hütte: “Držet se co nejvíc vpravo.“ Celý sestup je zkouškou ohněm pro všechna tři naše lanová družstva. Slalom mezi trhlinami nakonec končí dobře. Když dorazím na značku vedoucí z vrcholu Größer Löffler - „hausbergu“ chaty Greizerhütte - vím, že máme vyhráno. Po patnácti minutách jsme v suchu a teple chaty a můžeme začít sušit promočené svršky a boty. Ne všem se ovšem tak dařilo jako nám. Jiná skupina rakouských alpinistů z Berliner Hütte přišla až v době, kdy jsme večeřeli a poslední pak v půl jedenácté. V této době se již začalo na chatě vážně uvažovat o záchranné akci.Protože Greizerhütte byla naším posledním zastavením v Zillertálských Alpách, večer podle toho vypadal. Většina si dala dobrou baštu a na oslavu úspěšného ukončení přechodu byl vyprázdněn i nějaký ten štamprlík. Když k tomu připočteme laskavost personálu, který obsluhoval v místních krojích, budu na tuto chatu dlouho a rád vzpomínat.

Ohlížím-li se dnes za tímto naším putováním Zillertálskými Alpami, nechce se mi zdát, že slova Petra Habelera o nižší návštěvnosti těchto hor mohou být pravdivá. Vždyť co je zde k vidění si nezadá s jinými vyhlášenými oblastmi.

Informace

Koncept a projekt značené vysokohorské cesty BERLINER HÖHENWEG, která spojuje několik vysokohorských chat v západní části Zillertálských Alp, vznikl v roce 1967. Jeho protagonistou byl dr. Helmut Gutzler, šéf sekce Berlín, DAV (německý Alpenverein). Tato sekce má ve správě většinu horských chat v této oblasti.

Popisovaná cesta je jedna z mnoha variant Berliner Höhenweg, časové údaje k této variantě jsou následující :

1. Hintertux, dolní stanice lanovky Hintertuxer Gletscherbahn (1493 m) - Spannagelhaus (2531 m), 3 - 3,5 h.
2. Spannagelhaus (2531 m) - Friesenbergscharte (2910 m) - Olpererhütte (2389 m), 5 h.
Výstup ze sedla Frisenbergscharte na vrchol Hoher Riffler (3231 m) 1 - 1,5 h.
Výstup od chaty Olpererhütte na vrchol Olperer (3476 m), 3 h.
3. Olpererhütte (3476 m) - Speicher Schlegeis (1782 m) - Furtschaglhaus (2295 m), 3,5 h.
Výstup od Speicher Schlegeis na sedlo Pfitscher Joch (2246 m) a na vrchol Schrammacher (3410 m), 4,5 h.
4. Furtschaglhaus (2295 m) - Schönbichler Horn (3134 m) - Berliner Hütte (2044 m), 6 h.
Výstup od Berliner Hütte na vrchol Grosser Mösseler (3480 m), 6 h.
5. Berliner Hütte (2044 m) - Mörchnerscharte (2872 m) - Greizer Hütte (2226 m), 5,5 h.
Výstup od Berliner Hütte na Schwarzenstein (3369 m), 4,5 h.
6. Greizer Hütte (2226 m) - Floitengrund - Ginzling (985 m), 5 h.

Fotogalerie

Štítky: Hory

Komentáře k článku

Žádné příspěvky. Buďte první, kdo přidá komentář.

Přidat příspěvek

Maximální počet znaků pro zprávu je 1000. Napsáno znaků: 0

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (10.2 + 10.2) *

Fórum

Tragicka nehoda na Barbore (Potápěčské fórum)

21. 7. 2019 06:57 BennypamGD

<a href="http://buyaugmentin.us.com/">Augmentin NO Script</a>

BIGG BOSS 13 FULL EPISODE (Potápěčské fórum)

19. 7. 2019 13:29 BIGG BOSS 13 FULL EPISODE

Love what you're doing here guys, keep it up!

Hloupé potápěčské nápady s dobrým koncem (Potápěčské fórum)

17. 7. 2019 09:30 WATCH BIGG BOSS 13 ONLINE

This blog was... how do you say it? Relevant!! Finally I've found something which helped me. Cheers!

Bazar

kia escorts (Horolezecký bazar)

20. 7. 2019 09:54 kia escorts

Our Bangalore Escorts girls are very beautiful and available in very affordable rates. Escorts in Bangalore, sensational…

20. 7. 2019 09:53 kia escorts

Jaipur Escorts is provided high profile services are available for the clients to grab the great opportunity for the ful…

Delhi Escorts (Horolezecký bazar)

19. 7. 2019 22:12 ram varma

delhi escorts service delhi escorts noida escorts noida escorts service Call Girls Delhi escort services in gurgaon e…

Seznamka

Zacatecnice Via Ferraty Liberecko a okoli (Horolezectví - hledám spolulezce)

20. 7. 2019 23:52 MarystabsU

<a href="http://strattera10.com/">strattera cost</a> <a href="http://propranolol10.com/&qu…

20. 7. 2019 13:59 JimstabsJW

<a href="https://valtrexxl.com/">valtrex generic</a> <a href="https://tadacipl.com/"&…

Ja 42 let hledam partaka/partacku na spolecne leze... (Horolezectví - hledám spolulezce)

20. 7. 2019 13:56 LisastabsG

<a href="http://cipromd.com/">buy cipro online</a>

Horolezectví, Parašutismus, Potápění, Bungee, Canyoning, Freeskiing, Kajaky, Kiteboarding, Paintball, Rafting, Speleologie