Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde Úvod » Země » Horolezectví » Články » Hoch Tirol - skialpinistický přechod Vysokých Taur

Hoch Tirol - skialpinistický přechod Vysokých Taur

Skialpinistická túra Hoch Tirol je někdy nazývána „Haute Route Tirol“. Se svojí západoalpskou kolegyní má mnoho společného - podobnou délku, stejný počet dní potřebných pro přechod.

Koncem března 2003 byla skvělá předpověď počasí, proto jsme se rozhodli rychle - jedeme. Když jedete autem, je problémem přechodu to, že túra začíná a končí na úplně jiném konci pohoří a je třeba nějak vymyslet logistiku návratu. Řešení je několik. Dvě auta, autobus a vlak, nebo návrat na místo parkování stopem. Rozhodujeme se pro stop a z tohoto důvodu volíme nástup túry z rakouského horského střediska Hinterbichl místo jihotirolského Kasernu. Nástup údolím Umbaltal je, co se týká převýšení i vzdálenosti, stejný, jako nástup z Kasernu, jen při zpátečním stopování nebudeme muset ujet dvě stě kilometrů, ale jen asi šedesát. Konec zimní sezóny je znát - sehnat nocleh v Hiterbichlu není jednoduché, většina penziónů má už zavřeno. V místním hostinci je škola v přírodě, tak nakonec nás u sebe na statku ubytuje paní, se kterou se dáme do řeči při hledání „Zimmer frei“.

1.den

Ráno je jak vymalované, snídaně na statku nemá chybu - čerstvé domácí pečivo, marmeláda z borůvek z okolních hor, domácí jogurt, kterému „0% náhražka“ nesahá ani po kotníky. Je ale čas vyrazit do hor. Začátek první etapy je ve výšce 1403 m. Cesta vede nejprve údolím Umbaltal, dole v údolí již není sníh, ale za vodopády už nasazujeme lyže a jdeme kolem chaty Ochsnerhütte až k chatě Clarahütte, kde děláme první zastávku. Víťu trochu tlačí bota, ale naštěstí se to časem urovná - noha si zvykne, bota se vyšlápne. Počasí je až moc teplé a dál jdeme jen v tričkách. Na ledovci Umbalkees potkáváme skupinku skialpinistů, kteří jdou z Kasernu. Předpokládáme, že také absolvují trasu Hoch Tirol, a že se s nimi budeme potkávat celý týden. Nakonec ale zjišťujeme, že společné budeme mít jen první dvě etapy. Společně tedy vystupujeme do sedla Reggentörl, které je svojí výškou 3056 m nejvyšším bodem dnešního dne. Strháváme z lyží pásy a sjíždíme k chatě Essener - Rostocker Hütte ve výšce 2208 m. Sjezd je ve stínu, a tak na sněhu, který přes den povolil, je nepříjemná krusta. Není to žádné požitkové lyžování, spíš pěkná dřina. Doufáme, že další sjezdy budou pohodovější, ale ještě netušíme, že tento sjezd je jeden z nejlepších. Na chatě je naštěstí místo. K večeři si objednáme horolezeckou porci „Bergsteigeressen“, pivo a jdeme spát.

2.den

Počasí je opět bez chyby a po snídani (již mnohem chudší než v pohostinném údolí) vyrážíme severním směrem k vrcholu Großer Geiger (3360 m). Cesta je orientačně celkem jednoduchá. Vede severním směrem uzavřeným údolím až pod vrchol Großer Geiger, kde je třeba ve výšce 2800 m uhnout pod skalami doprava na ledovec Maurerkees a po tomto ledovci až pod vlastní vrchol. Posledních pár metrů jdeme po větrem upěchovaném sněhu na vrchol. Odtud je krásný pohled na Großvenediger a Großglockner, cíl naší cesty - ten je ale zatím hodně, hodně daleko. Sjezd z vrcholu nás vede několikakilometrovým traversem do sedla Türmjoch s výškou 2790 m, dále kopírujeme letní cestu číslo 913. Sjezd k chatě má dvě varianty. První lehčí a delší kopíruje letní cestu a obloukem východním směrem objíždí skály. Druhá trasa je přímý sjezd k chatě žlebem potoka Adlerkammbach. Sníh je tvrdý, ale přesto se rozhodujeme pro těžší variantu - sjezd 40° žlebem je opravdu zážitek. Chvílemi mám pocit, že se stačí trochu víc odrazit a přistanu na střeše chaty Johannishütte. Na chatě je plno, chatař krčí rameny a říká, ať počkáme, že třeba někdo, kdo má rezervaci, nedorazí. Nevadí, sedíme na terase před chatou a od piva si prohlížíme žlab, kterým jsme přijeli. Nevýhodou terasy je však hřeben na západě - jakmile se za něj slunce schová, teplota velmi rychle klesá pod bod mrazu. U kamen uvnitř je příjemně. Když už počítáme s tím, že na lavicích v jídelně strávíme noc, přichází chatař s dobrou zprávou , že má pro nás postele.

3.den

Dnešní etapa je dlouhá a proto vstáváme kolem šesté ráno. Ale chata je tak plná, že než se vystřídáme u snídaně, jsou už některé skupiny hodinu před námi. Je vidět, že vrchol Großvenediger je oblíbený cíl skialpinistů. Nebe bez mráčku už bereme trochu jinak, horské slunce je i přes krém s vysokým faktorem hodně cítit, ještě že začátek cesty vede ve stínu. Slunce začíná pálit až před chatou Defreggerhaus, kde děláme krátkou přestávku. Chata je sice ještě zavřená, ale chatař už se připravuje na sezónu - uklízí a myje nádobí, dokonce nám uvařil i čaj. Další výstup k vrcholu vede po ledovcovém plató. Je to cesta typu „už vidím vrchol, už tam budu... a pořád nic“. Konečně jsme v jednu odpoledne na vrcholu Großvenediger (3674 m). Najednou slyšíme hukot - že by lavina? Ne, to jen dvojice stíhačů střeží rakouskou nezávislost a předvádí kolečko kolem vrcholu. Většina skialpinistů sjíždí zpátky k Johannishütte, jen my se navazujeme a jedeme po ledovci směrem k Nové Pražské chatě (Neue Prager Hütte). Víťa se s chatařem Josefem zná, a tak se dávají do řeči. Chatař říká, že už ho to doma nebavilo, tak vyrazil do hor, i když měl mít ještě zavřeno. Když se chystáme ke sjezdu, je nám podezřelé, proč se skupinka skialpinistů, kteří na chatě tráví pěkný den, jde podívat na verandu na náš sjezd. Těžký a rozbředlý sníh je plný různých děr a prohlubní, do kterých občas zapadneme a předvádíme úžasné “držkopády” a kotrmelce. Obecenstvo na verandě se baví, asi už si to taky sjížděli a tak šli na jistou podívanou. Teprve ve stínu sníh trochu tvrdne a náš pohyb konečně začíná připomínat lyžování. Po sjezdu ještě musíme projet několik kilometrů dlouhé údolí až k pensionu Matreier Tauernhaus (1512m). S ubytováním zde není problém, dopřáváme si i sprchu a spaní v povlečené posteli. Také večeře je „údolní“ o několika chodech.

4. den

Snídaně v půl sedmé, lyže na batohy a už šlapeme po holých jižních svazích kolem ústí Tauernského tunelu vzhůru. Sníh pomalu přibývá, a tak pod jezerem Dabersee nasazujeme pásy a stoupáme na lyžích velkým obloukem po ledovci Daberkees až k vrcholu ledovce do sedla ve výšce 2784m. Následuje krátký, ale prudký sjezd přes zbytky lavin pod chatu Karl Fürst Hütte. Cestou hypnotizujeme převěje nad námi: „Vydržte ještě chvíli, musíte Ö?“. Karl Fürst Hütte (2629 m) je malá chata bez obsluhy a bez kamen, pro šest až osm lidí. Sníme si tady pár sušenek a vypijeme čaj z termosek. Od chaty vede cesta stoupáním do Granatspitzscharte (2970 m) mezi vrcholy Granatspitz a Sonnblick. Vystupujeme ještě k vrcholovému kříži na Sonnblick (3088 m) a odtud sjíždíme po ledovci a traversem kolem jezera Weißsee pod chatu Alpinzentrum Rudolfshütte (2311 m). Od jezera je to k chatě jen pár desítek metrů stoupání. Alpinzentrum Rudolfshütte je jedna z největších a nejlépe vybavených chat ve východních Alpách. Na chatě se nás ujímá kamarádka Lucka, která zde tuto sezónu pracuje. Lucka má príma slivovici, a tak jdeme spát až poměrně pozdě.

5.den

Tuto etapu jsme upravili podle našich představ. Klasická varianta stoupá až na vrchol Granatspitz a odtud vede sjezd údolím Dorfertal až k silnici, kde je třeba se dopravit taxíkem k chatě Lucknerhaus a pokračovat na lyžích na chatu Stüdlhütte. Použití taxíku během přechodu mám přišlo podivné, proto jsme zvolili těžší variantu přechodu přes sedla Ödelwinkelscharte a Schneewinkelscharte. Vyrážíme až v sedm hodin ráno. Nejprve krátkým stoupáním nad chatu, poté sjezdem do údolí Eisboden a tímto údolím stoupáme po ledovci Ödelwinkelkees. Později zatáčíme vlevo a stoupáme do sedla Ödelwinkelscharte (3413 m) mezi vrcholy Johannisberg a Hohe Riffl. Cestou nikoho nepotkáváme a také podle stop je vidět, že tato cesta není příliš často používána. Závěr stoupání do sedla je bez sněhu po skále, takže dáváme lyže na batoh. V sedle jsme kolem jedné odpoledne. Ze sedla již na lyžích objíždíme velkým obloukem Johannisberg. Nikde v dohledu ani človíček, cestou nevidíme ani žádné stopy. Konečně tedy sami! Máme hory jen pro sebe. Nalepujeme stoupací pásy a stoupáme do sedla Schneewinkelscharte (3413 m). Sníh je v této výšce umrzlý, a proto používáme stoupací hřebeny - „haršajzny“. Podle popisu cesty se má ze sedla překonat skalní hřeben na vrchol Romariswandkopf a odtud sjet k chatě. Hřeben se nám však zdá příliš nebezpečný - leží za něm nový sníh a námraza, navíc nemáme jištění do skály. Rozhodujeme se, že hřeben obejdeme. Sestupujeme strmou firnovou stěnou na druhou stranu sedla až na ledovec a poté zase zpátky ledovým žlebem ve stěně Romariswand.

Cestou žlebem vzhůru je nám jasné, že dneska to už na chatu za světla nestihneme. Strmost žlabu v některých místech přesahuje 50° a já si v duchu říkám, jestli by to po hřebenu nebylo lepší. Už za tmy konečně vylézáme na ledovec Fruschnitzkees. Pomocí mapy, buzoly a výškoměru postupujeme po ledovci až k hřebenu Luisengrat a podél hřebenu sjíždíme až k chatě Stüdlhütte, kde jsme po deváté večer.

„Perný,“ říkáme si v jídelně u čaje. „Nakonec, mohlo to být horší, že?“ Chatař říká, že hřeben na Romariswandkopf je za III. UIAA, ale s námrazou a sněhem, nevím, nevím... Další možná varianta by byla výstup ledovcem Teufelskampkees - je to sice větší převýšení, ale dá se to celé jít na lyžích. Výškoměr ukazuje, že jsme za den celkem nastoupali 2143 m. To je dost. Jsme utahaní a jdeme spát.

6.den

„Zase ráno, nechte mě ještě spát... a že si mám na nohy zase brát skelety? To snad ne!“ Asi takové pocity zažíváme šestý den. Nedá se nic dělat, náš cíl je Großglockner. Počasí se zkazilo, sněží a je mlha. Stoupáme po ledovci Ködnitzkees a vítr stále sílí. Je nám jasné, že až nahoru to dneska nepůjde. Přesto si optimisticky bereme lyže na batoh a neseme je po skalách až na Adlersruhe, kde stojí chata arcivévody Johanna. V zimní místnosti čekáme asi hodinu, jestli se počasí neumoudří, ale je to spíš naopak. „Jedeme dolů, stejně už jsme tam nahoře všichni několikrát byli,“ říkáme si. Sjezd po ledovci ke Stüdlhütte byl nakonec, díky novému sněhu, ten nejlepší z celého přechodu. Jedeme údolím až k chatě Lucknerhaus. Víťa tady nechává věci a jede stopem pro auto, my strategicky vyčkáváme v restauraci. Máme to za sebou, přešli jsme na lyžích Vysoké Taury od západu na východ.

Závěrečná rekapitulace :

Během šesti dnů jsme nastoupali 9700 výškových metrů, sjeli jsme celkem 9134m. Jako výchozí bod se osvědčil Hinterbichl, pro auto se pak dá dostopovat za dvě hodinky. Je dobré si ubytování na chatách předem zamluvit. My jsme to neudělali, přesto ale jediná chata, kde jsme museli čekat na ubytování, byla Johannishütte. Neberte si s sebou žádné zbytečnosti, čím lehčí batohy, tím lépe. Dobré skialpové vybavení je nutností, samozřejmostí jsou lavinové pípáky, lopaty na sníh, lavinové sondy, bivakovací pytle. Mačky a cepín také použijete. Na ledovci se navazujte, trhliny jsou v zimě stejně nebezpečné jako v létě. Počítejte s tím, že šest dní za sebou budete muset stoupat kolem 1500 m denně, některé etapy i přes 2000 m za den. Přeji krásné zážitky a doufám, že se někdy v zimních horách uvidíme.

Další informace :

Příjezd :

Autem nejlépe přes Salcburk, Bischofshofen, Zell am See do Mittersillu a tunelem Felbertauerntunnel do Matrei in Osttirol. Zde odbočit vpravo a údolí Virgental až do obce Prägraten nebo do Hinterbichelu. Z Prahy cca 550 km. Za průjezd tunelem Felbertauerntunnel se platí mýto ve výši 10 €.

Chaty :
Essener-Rostocker Hütte, 2208 m, DAV sekce Essen, počet lůžek 49 + SN 70, zimní prostor 18 lůžek, v provozu 1.3.- 15.5. a 15.6.- 30.9.
tel.: +43 4877 5101
fax: +43 4877 20056
www.essener-rostockerhuette.at
info@essener-rostockerhuette.at

Johannishütte, 2121 m, DAV sekce Oberland, počet lůžek SN 50, v provozu 1.3.- 15.5. a 15.6.- 30.9.
tel. a fax: +43 4877 5150
www.johannishuette.at
office@johannishuette.at

Matreier Tauernhaus, 1512 m, soukromá chata, počet lůžek 60, celoroční provoz
tel. +43 4875 8811
fax +43 4875 8812

Alpinzentrum Rudolfshütte, 2311 m, OEAV, sekce Salzburg, počet lůžek 200 + SN 53, v provozu Vánoce - konec dubna a 30.6.- 1.10.
tel. +43 6563 8221
fax +43 6563 822159
www.alpinzentrum.at
rudolfshuette@alpenverein.at

Stüdlhütte, 2801 m, DAV sekce Oberland, počet lůžek SN 104, zimní prostor 24, v provozu 15.3.- 15.5. a 30.6.- 1.10.
tel. a fax: +43 4876 8209
www.stuedlhuette.at

Informační střediska :

Touristenverband, A 9974 Prägraten am Großvenediger, 1312 m, tel. +43 4877 6366, fax +43 4877 6366 5, www.tiscover.com/praegraten, praegraten@netway.at

Touristenverband, A 9971 Matrei im Osttirol, 1000 m, tel. +43 4875 6527, fax +43 4875 652740, www.matreiinosttirol.com, matrei.osttirol@netway.at

Touristenverband, A 5723 Uttendorf, 804 m, tel. +43 6563 8279, fax +43 6563 8585, www.uttendorf.at, info@uttendorf.com

Touristenverband, A 9981 Kals am Großglockner, tel. +43 4876 8800, fax +43 4876 8800 14, www.tiscover.com/kals, kals@tirol.com

Mapy :

Fotogalerie

Štítky: Skialpinismus

Komentáře k článku

super tip, díky za něj !!!

Přidat příspěvek

Maximální počet znaků pro zprávu je 1000. Napsáno znaků: 0

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (44.4 + 30.3) *

Fórum

Call girls in goa ,Escorts in goa,Goa escorts (Horolezecké fórum)

17. 9. 2019 15:06 Call Girls in mumbai, Escorts in mumbai, available at kia escorts Mumbai Independent Escorts mumbai independent escorts are available at kia escorts this is the place where you can get rid from all of your worries and feel like heaven. kia escorts

Call Girls in mumbai, Escorts in mumbai, available at kia escorts Mumbai Independent Escorts mumbai independent escort…

17. 9. 2019 14:57

Call Girls in Goa | Escorts in Goa | available at kia escorts Call girls in Goa available at kia escorts, Premium escor…

Nový horský hotel na Elbrusu - co Vy na to? (Horolezecké fórum)

17. 9. 2019 13:19 Kevin Steve

I have read many blogs but this blog is very great and cool. I am really impressed with your work. I want more similar t…

Bazar

Ankita Sharma (Horolezecký bazar)

19. 9. 2019 19:18 Ankita Sharma

I am exceptionally content with the substance of your article, it is advantageous and I anticipate the following article…

MAMMUT Samurai vel. 7,5 (Horolezecký bazar)

19. 9. 2019 18:27 Jack Tucker

mcafee.com/activate is a antivirus software for laptop, PC, Mac for internet security form viruses and malware. Enter co…

19. 9. 2019 18:26 Jack Tucker

Office.com/Setup  is a software which is used by almost all company and business and even by individuals For all their o…

Seznamka

Ja 42 let hledam partaka/partacku na spolecne leze... (Horolezectví - hledám spolulezce)

19. 9. 2019 23:38 Loan

<a href="https://kelimago.tk/">credit check payday loans</a> <a href="https://hulizoneny.g…

Archiv - seznamka z Adrex.cz - nevkladejte nove p... (Horolezectví - hledám spolulezce)

19. 9. 2019 22:35 SuestabsG

<a href="https://strattera25.com/">price of strattera</a> <a href="https://estrace2.com/&q…

19. 9. 2019 18:33 Fastest Payday Loan JW

<a href="http://relyfalice.tk/">do my math homework</a> <a href="http://xipowidokony.tk/&q…

Horolezectví, Parašutismus, Potápění, Bungee, Canyoning, Freeskiing, Kajaky, Kiteboarding, Paintball, Rafting, Speleologie