Forældrekøb af andelsbolig

Forældrekøb af andelsbolig

andelsbolig 16.1.2023 12:27

Reglerne for andelsboliger
De fleste forældre laver et forældrekøb, fordi de gerne vil give deres børn en god start på studielivet og et godt sted at bo imens de studerer. For de forældre, hvor investeringen ikke er en del af beslutningen om at lave et forældrekøb, kan en andelsbolig være en god overvejelse. Man skal ikke købe andelsboliger for investeringens skyld. Men hvis man er interesseret i at lave et billigere forældrekøb end en ejerbolig, kan andelsbolig være en god idé.

Købsaftale Hvorfor Andel

Regler forældrekøb andelsbolig
Reglerne for andelsboliger er anderledes end reglerne for ejerboliger. Som ejer af en andelsbolig, ejer du en andel af andelsforeningens formue eller værdi, men du ejer ikke lejligheden som sådan. Du kan derfor ikke få tinglyst ejendomsret over din andelslejlighed. Det betyder for eksempel også, at du ikke kan finansiere lånet til en andelslejlighed gennem et realkreditlån.

Bopælspligt
Andelsboliger er oftest omfattet af bopælspligt. Bopælspligt vil sige, at der er et krav, om at ejeren bor på bopælen. Det betyder, at man ikke kan eje en andelslejlighed uden selv at bo i den. Når der er bopælspligt i en andelsbolig, kan man ikke udleje den til sine børn, og derfor kan man ikke købe den som forældrekøb.

Købsaftale Andel Bopælspligt

Ophævelse af bopælspligt
Det er der dog i højere grad flere og flere andelsboligforeninger, der laver om på bopælspligt for ejeren. For de andelsforeninger, der laver om på reglen om bopælspligt, laves den oftest om til at man kan leje ud "i lige linje". Når man lejer ud i lige linje, lejer man netop ud til sine børn eller andre, der er i familie med ejer i lige linje. Det kan for eksempel være børn eller forældre.

Familielån til dit "barn"
I de foreninger, hvor der er bopælspligt i lejligheden og ejeren af lejligheden derfor ikke må udleje boligen, er der en måde at komme udenom bopælspligten på alligevel. Det man kan gøre, er at oprette et familielån. Mange forældre, der køber andelsbolig som forældrekøb opretter et familielån til deres børn.

Købsaftale Andel Familielån

Når man opretter et familielån, er det reelt forældrenes penge, der betaler for købet. Men det er barnets navn, der står på andelsbeviset. Ved at oprette et familielån, kan barnet altså stadig stå som ejer af boligen. Dermed er der ikke nogen udfordringer med brud på bopælspligten.

Når du laver et familielån, låner du altså dit barn penge til at købe boligen. Du opretter et afdragsfrit familielån på boligens pris. Derefter giver du dit barn 67.100 kr. i gave hvert år som nedskrivning af lånet. Dermed er det dine penge, der over tid nedskriver det lån, der er oprettet til dit barn.

Forældrekøb af andelsbolig

Dylan Brown 16.1.2023 12:39

Åh, jeg er taknemmelig for disse oplysninger her, generelt ser det ud til, at du i dette tilfælde stadig skal være opmærksom på nogle specielle tjenester.

Forældrekøb af andelsbolig

Kevin T 16.1.2023 13:24

Selvfølgelig er dette kun min personlige mening, men måske skal du stadig finde en anden boligmulighed, der passer til dig? For eksempel er jeg her bytte bolig Jeg kunne bogstaveligt talt finde flere gode muligheder, og derefter valgte jeg en af dem. For at være ærlig fortryder jeg det ikke. Tænk over det.

Insert Comment

HTML is ProhibitedPermitted formatting: [b] a [/b] - bolt text [i] a [/i] - italics [u] a [/u] - underline

Marked data in bolt are mandatory


Back to summary of Topics

Up