Lyže, snowboard

Česká freeridová střediska otvírají

Včera jsme vyzkoušeli jedno z českých freeridových středisek. Není to žádný macek, ale co na tom. Takový Krippenstein má také jen jednu lanovku a nikomu to (kromě víkendů) moc nevadí.
26. 1. 2007

Sraz byl ve čtvrtek 25.1.2007, hodlali jsme totiž otestovat možnosti večerního ježdění. Říkáte si, že večerní freeride je nesmysl? Uvidíte, že to není až tak nemožné. Stačí středisko vhodně umístit a využít odraženého světla z nějakého výkonného zdroje. Pak stačí doplnit pár lamp a je to.

Sešlo se nás celkem dost a bez dlouhého otálení jsme vyrazili na lanovku. Svahy obsluhuje pozemní lanovka s jednou mezistanicí. Někteří vystupují už v mezistanici, patrně začátečníci nebo pohodovější jezdci, to by se dalo doporučit zejména, pokud středisko neznáte, v horních partiích se za snížené viditelnosti dá celkem snadno zabloudit.

My pokračujeme až do vrcholové stanice, kde je třeba kousek popojít k nástupu na sjezd. Asi po 20 metrech obouváme lyže. Úplně na začátku to pouštíme, abychom nemuseli zbytečně moc bruslit. Následuje průjezd krátkou jeskyní, a hned za ní prudší sešup, kde často trčí kameny. Je lepší vzít to trochu zleva nebo zprava. Hned za ním narazíme na dost náročnou pasáž, kterou v případě horších sněhový podmínek nebo v noci není radno pokoušet. Raději natraverzujeme doprava a dolů sjíždíme kolem plotu hustším lesíkem. Pod skalami traverzujeme doleva a dostáváme se na řídce porostlý palouk, který je využíván pro jízdu v boulích. Dál je sjezd poměrně přehledný, jen je třeba dbát na to, abychom se dostatečně brzy vrátili doprava k lanovce a vyhnuli se tak zbytečnému bruslení.

Hned nahoře za jeskyní je možné uhnout doprava a traverzovat pod skalní stěnou asi 50 m. Tady nás čeká hezký sjezd po exponovaném hřebínku (vpravo provozovatel vhodně nainstaloval záchrannou síť, což se ve volném terénu nevidí často). Když se svah položí uhýbáme dál doprava sněhový most přes trhlinu. Asi po 30ti metrovém traverzu se pouštíme přímo dolů , asi v půlce svahu se dostáváme do úzkého žlebíku, který však ústí na mírný a široký svah. Odtud jedeme průsekem, protože porost se zhušťuje. Ve spodní části nacházíme sáňkařskou dráhu, kterou využíváme jako skicrossovou trať. Dojezd je po přehledné louce přímo k nástupu na lanovku.